Monday, January 19, 2015

Seznamte se... ITTYBITTY - Nadia Crétin Léchenne

S radostí oznamuji, že dnes si můžete přečíst první z příspěvků z pravidelné rubriky nazvané Seznamte se... Najdete zde rozhovory se zajímavými lidmi, které jsem potkala na Ravelry: pletařky, návrhářky, majitelky obchodů s přízemi atd. Každý rozhovor se bude samozřejmě točit kolem pletení, ale nebudu pokládat všem stále stejné otázky. Ráda bych zabrousila i jinam - podle toho, koho budu zrovna zpovídat. :-) 
Přeji příjemné a inspirativní čtení!

Mým prvním hostem je... Nadia Crétin Léchenne neboli ITTYBITTY (Ravelry, blog). Nejen že tahle dáma nádherně a precizně plete, navrhuje modely a píše k nim návody, ale je i maminkou šesti dětí! Navrhuje pletené oblečení a doplňky pro dospělé, dospívající, děti i mimina. Její práci můžete vidět (a koupit) v jejím profilu na Ravelry, na blogu, vydala e-knihy s návody Totems a Emmitouflage(s), knihu pletených modelů pro miminka Layette: 15 project a tricoter a přispěla i do časopisu Pom Pom Quarterly, číslo 10/ 2014. Jak to všechno stíhá, co plánuje pro tento rok a jakou má pletení pověst ve Švýcarsku, odkud pochází - to všechno se dočtete níže... 
Nadia neboli ITTYBITTY.


1)       Proč se věnuješ zrovna pletení? Je přece tolik jiných ručních prací...

Plést jsem se naučila ve škole, v deseti letech. Moje maminka a babička také pletly, příze a jehlice byly přirozenou součástí naší domácnosti. Zkoušela jsem i jiné ruční práce: vyšívání, křížkovou výšivku, dokonce i šití... ale nic mě tak nebavilo a nešlo mi tak jako pletení. Když o tom tak přemýšlím, ráda si představuji, že jsem si pletení nevybrala sama; prostě to tak mělo být. ;-)

2)      Jaké je tvé povolání? Věnuješ se pletení profesionálně?

Deset dní poté, co jsem dokončila obchodní školu, se mi narodila má nejstarší dcera. Bylo mi tehdy dvacet, mateřství pro mě znamenalo velmi mnoho a za této situace jsem netoužila po žádné profesní kariéře. Byla jsem šťastná, že jsem doma se svými dětmi a můžu se jim věnovat.
Little Ancoline - nemůžu odtrhnout oči. Ta fotka má kouzlo... dětství. A ten svetřík taky. :-)

Zpočátku pro mě bylo pletení jen koníček. Znáte to: čepice a šála pro děti, deka pro mimi a tak dále... Jenže postupem času se z koníčku stala velmi důležitá součást mého života, možná hlavně proto, že plést můžu i s houfem dětí okolo sebe... Nikdy jsem necítila, že bych se musela rozhodovat mezi rodinou a prací-pletením, což považuji za naprosto skvělou věc!

Navrhování modelů a psaní návodů se věnuji necelé 3 roky... zda je to dost dlouho na to, abych se mohla považovat za profesionála v oboru, nechť posoudí jiní. ;-)

3)      Máš šest dětí, klobouk dolů! Jak se ti daří uřídit tak velkou rodinu? Sama mám pouze dvě děti (3,5 a 1,5) a vůbec nechápu, kde bereš čas na pletení? Mohla by ses podělit o nějaké tipy, jak skloubit dohromady rodinu a práci?

Nemám pocit, že bych si musela “nacházet” čas na pletení. Prostě pletu. Tečka. Vážně, nepovažuji to za nic, o čem by se mělo diskutovat. Jako žena v domácnosti jsem zjistila, že ve skutečnosti je jen velmi málo věcí, které nemůžete dělat současně s pletením.  Taky si nedělám žádné výčitky, když upřednostním v danou chvíli pletení před domácností. Špinavé prádlo ani vysavač mi neutečou.

4) Jsi také návrhářka pletených modelů a návodů, už jsi jich vydala 48! Jaké jsou tvé plány v této oblasti pro rok 2015?
Pei - a hat by ITTYBITTY.
Upřímně řečeno, nejsem moc přítelem plánování.  Většinou se svých plánů stejně nedržím, takže se jim spíš snažím vyhnout. Navrhování modelů a psaní návodů je pro mě zábava a prozatím mi to tak vyhovuje. Nechci se nutit do předsevzetí, že budu pravidelně vydávat nové návody, zkrátka se necítím dobře pod takovým tlakem.

Beru věci tak, jak přicházejí a zatím to funguje. A to mi stačí.


Personnal Reward
5)  Pojďme se podívat na tvou galerii na Ravelry. Všichni víme, že ve virtuálním světě je prezentace nesmírně důležitá. Fotky jsou tím, co “prodává”. Nicméně všichni také víme, že krásné fotografie mohou být velmi zavádějící a nemusí odrážet realitu. Tvým nejvíce oceňovaným projektem je pruhovaný šál s krajkovým lemem (nesoucí název Personnal Reward), který má přes 650 “srdíček-lajků”. Co na to říkáš? Zaslouží si takovou popularitu nebo je to pro tebe nepochopitelné? (Na vysvětlenou: Můj nejoceňovanější projekt je šála, která mi nepřipadá bůhvíjak úžasná, moc jsem ji nenosila a nakonec jsem ji stejně vypárala. :-) )

Tahle otázka se mi moc líbí! :-) Abych pravdu řekla, nechápu proč je Personnal Reward tak oblíbený. Pletla jsem ho už strašně dávno, fotky jsou malé a nepříliš zajímavé. Šál je to sice pěkný, ale hodně malý... ve skutečnosti ho používá moje dcerka jako přikrývku na panenky!! V žádném případě to není MŮJ oblíbený projekt.

6)      Jak vznikají fotky tvých projektů a návrhů? Baví tě tahle část tvé práce nebo je to prostě jen něco, co se musí udělat?

Lady Marple - nejpopulárnější projekt z návrhů ITTYBITTY.
Fotografa mi dělá manžel, povoláním farmář. Uvědomuji si, že krásné fotky jsou důležité, zvlášť pokud se jedná o nový model/ návod. Když jsou hotové, jsem samozřejmě hrozně ráda, že se to povedlo. Ten pocit je skvělý. Focení samotné ale moc nemiluju... nerada se fotím, moc se na fotkách sama sobě nelíbím.

Ale dala jsem si předsevzetí do roku 2015, že na sebe nebudu tak přísná a budu k sobě tolerantnější... Takže kdo ví? Třeba se jednoho krásného dne budu při focení cítit docela dobře. :-)

7)       Jaká je tvá oblíbená příze/ materiál? Myslím přízi, ke které se stále vracíš...

Nejraději mám Madelinetosh Merino Light. Je prostě dokonalá! Měkkoučká, ale ne příliš, a ty barvy jsou prostě neuvěřitelné!

Upřednostňuji jednoduché materiály, především vlnu. Nevadí mi ani, když je příze na omak trochu ostřejší, rustikální.

8) Podle čeho si vybíráš svoje projekty? (Máš například na začátku roku nějaký plán týkající se počtu upletených věcí, jejich druhu, techniky, kterou bys chtěla vyzkoušet nebo se v ní zdokonalit? Nebo pleteš podle toho, co zrovna potřebuješ na sebe ty/členové tvé rodiny? Nebo prostě jen čekáš, co ti padne do oka?)

Střídám to. Snažím se neplést pořád dokola to samé. Ale jak už jsem řekla, moc neplánuju. Většinou se rozhoduji podle počasí, hodně mě ovlivňuje i okolní příroda.

9) Žiješ ve Švýcarsku. Jak to tam vypadá s pletením, je to oblíbený koníček? U nás v Česku nemá pletení moc dobrou pověst a je hodně zatíženo předsudky, že ručně pletené věci jsou nemódní, nepadnoucí, kousavé a diletantsky vyrobené podle babičkovského vkusu – prostě out.

U nás je to stejné. Hodně zde pletou babičky, ponožky na sto způsobů a stále dokola. Nepotkáte mnoho mladých lidí, kteří by pletli na veřejnosti. Myslím, že je dost obtížné zbavit se těchto předsudků a stereotypů.

Jedna z věcí, kterou bych někdy v budoucnu ráda udělala, je začít učit “jak neplést jako babi”. Většina mých kamarádek by si ráda něco upletla, třeba šál z nějaké krásné příze (ne akrylové!), ale nevědí jak na to, jak si vybrat přízi atd...

10 ) A na závěr se zeptám, s kým by sis ráda přečetla další rozhovor? :-)

Jsem velkou fanynkou Veery Välimaki, je pro mě vzorem s velkým V! Je mi blízký její pohled na svět, citlivost, způsob, jakým pracuje s barvami. Považuji ji za úžasnou návrhářku a pletařku... až vyrostu, chtěla bych být jako ona. ;-)

Děkuji za rozhovor!

No comments:

Post a Comment