Monday, May 25, 2015

Seznamte se... Asja Janeczek

Zdravím Vás! Asi mám slabost pro polské pletařky... dnes Vám představuji už třetí - a určitě nikoli poslední - v řadě: Asju Janeczek! (Ravelry, blog) Ačkoli je mezi designéry nováčkem, její návody si rychle získávají oblibu a s každým dalším dokazuje Asja svůj nepopiratelný talent a píli. Člověk nemusí být matematický génius, aby si spočetl, že tahle dáma vypustí do světa nový model a návod k němu v průměru každý měsíc! A nejedná se o žádné triviality, téměř všechno jsou to poctivé dámské topy a svetry s mnoha detaily, často inovativně konstrukčně řešené. Vzhledem k tomu, co jsem se už z dřívějších rozhovorů o procesu vzniku nového návodu dočetla, připadá mi to neuvěřitelné a smekám! Její práci si můžete prohlédnout a koupit na Ravelry.

Vždycky mě zajímalo, co se skrývá pod povrchem věcí. Co je za těmi krásnými fotkami v galeriích na Ravelry? Co je za těmi precizně upletenými věcmi? Jací jsou ve skutečnosti ti usměvaví lidé na fotkách? Co je to za kouzlo, které je přitahuje k pletení? Proto jsem se osmělila a začala připravovat tyto rozhovory a rozhodně nelituji! Pokud jste jako já, zvědaví co je za tím, bude se Vám líbit dnešní rozhovor s Asjou... prozrazuje toho totiž ze zákulisí mnoho a mimochodem, právě ona je expert na odkrývání tajemství našich duší. ;-)

Cocachin pullover designed by Asjaknits.
1) Proč pleteš? Proč je pro Tebe pletení důležité?

Pletení se stalo velmi důležitou součástí mého života. Pletu, protože mám obecně ráda pletené věci a podstata pletení mě dodnes nepřestala fascinovat: z jedné nitě, vlákna či jak to nazveme vytvoříte celou věc! Samozřejmě ráda pletu také proto, že díky tomuto koníčku můžu nosit luxusní oblečení, které přesně odpovídá mým představám, je do detailu precizně zpracované, dělané na míru a perfektně sedí. Především ale pletení vnímám jako "čas pro sebe". Někdo chodí na wellness, na kosmetiku nebo manikúru, já pletu. Zklidní mě jako jóga, pomáhá mi soustředit myšlenky téměř jako meditace a v neposlední řadě mi pomáhá vyrovnávat se s každodenní syrovou realitou. Pletu s přestávkami od dětství, ale před několika lety jsem se k tomuto koníčku obrátila ještě víc, když jsem prožívala nelehké životní období. Tehdy jsem si uvědomila, že pletení není jen skvělá zábava, ale má skutečně terapeutický potenciál. Jak bych tedy mohla přestat plést?! :-)

2) Jaké je tvé povolání?

Stormy rays cardigan, designed by Asja.
To je dobrá otázka. Vystudovala jsem psychologii, ale nikdy jsem neměla příležitost pracovat jako psycholožka. Na druhý den po své promoci jsem se sbalila a odletěla za svým mužem, který tehdy žil a pracoval v Německu. Život nabral spád, všechno se to tehdy semlelo nějak hrozně rychle a najednou jsem si ocitla na cestě mezi Polskem, kde jsem se narodila a vyrostla, a Německem, zemí, která se stala mým druhým domovem. Ve své profesi jsem se tedy nikdy neuplatnila, ale jak sis asi všimla, snažím se vnímat pletení nejen jako koníček, ale jako činnost, která nám pomáhá vyrovnat se s našimi každodenními starostmi. Líbí se mi myšlenka, že díky pletení jsem tak vlastně nikdy neztratila spojení s psychologií.

3) Všimla jsem si, že některé z tvých projektů jsou pletené na stroji, to mě zajímá! Moc ráda bych dozvěděla víc, jak to celé vlastně funguje, jak dlouho trvá uplést na stroji svetr atd... Nikdy jsem žádný pletací stroj ani neviděla, takže jsem moc zvědavá!

Pletací stroj je vskutku zázračné stvoření. Má drápy a čelisti, září pestrobarevnými světly, pípá, bzučí a hučí a dokáže docela záměrně zaútočit závažím na tvé nohy! :-))) Ale teď vážně. Mám dva pletací stroje, oba od firmy Brother, které jsou skoro stejně staré jako já sama. Jeden je elektronický počítačově řízený, Brother KH 910, a ten druhý, Brother 892, je děrnoštítkový automat. Oba fungují v podstatě na tom samém principu, zatím se mi ale nepodařilo plně využít jejich potenciál. Trvalo mi několik dní a mnoho pokusů než se mi konečně povedlo uplést první nositelnou věc. Byla to ponožka!

Práce na pletacím stroji je něco docela jiného než ruční pletení. Především můžete nahodit jen 200 ok (což je počet jehlic na jednom lůžku), dalších 200 ok je na druhém lůžku, na kterém se plete například žebrování, které se pak k tomu přidává. Plete se v řadách, tam a zpět. Většinu projektů tedy musíte plést na několik dílů a následně je sešít, ať už v ruce nebo na stroji. Kdo tedy nemiluje dokončovací práce, ať raději na pletací stroj zapomene. 


New Way Pullover, designed by Asja.
Stejně tak může zapomenout na vroubkový vzor a další, které kombinují oka hladce a obrace na jedné straně, protože pro ty je potřeba přehodit díl na druhé lůžko, což trvá hrozně dlouho. Pak už jsou ale vaše možnosti téměř neomezené a určitě to stojí za to. Na základním děrnoštítkovém automatu upletete krajku, fair-isle ze dvou, tří i více barev, strukturované vzory se spouštěnými oky nebo řasením a dokonce můžete i tkát. Pletení copánků je sice v zásadě možné, ale vyžaduje manipulaci ok pomocí speciálních nástrojů, stojí hodně času i úsilí a ještě je zde velké riziko, že vám oka při přenášení z jedné jehlice na druhou spadnou, což bych tedy nikomu nepřála! 

Uplést svetr zabere pár hodin, možná i méně, ale může trvat dvakrát tak dlouho, než všechny díly sešijete dohromady. I tak je ale práce na pletacím stroji mnohem rychlejší a efektivnější než ruční pletení. Pletací stroj dokáže být ale někdy pěkná mrcha, stačí malá chybička a můžete začít celou práci znovu od začátku, protože je to rychlejší a snazší než se snažit znovu nahodit spadlá oka. Styl práce je také jiný než u ručního pletení. Zatímco když pletu v ruce, můžu improvizovat, u pletacího stroje tohle nejde. Už předtím než prvně nahodíte, musíte přesně vědět, co děláte a jak má výsledek vypadat.

Tak to byly základní informace o pletení na stroji. Ale ještě předtím, než si nějaký pořídíte, je dobré zamyslet se, kam toho krasavce dáte. Jakmile na něm totiž začnete pracovat, nebudete ho chtít stále vracet do krabice. Taky doporučuji udělat si před nákupem detailní průzkum trhu, dnes existuje už jen jedna společnost, která pletací stroje vyrábí, jsou docela drahé a těžko k sehnání. Většina pletacích strojů, které jsem viděla, jsou často 25-30 let staré, a i přesto se nejedná o levnou záležitost.

Ale varuji vás! Jakmile pletení na stroji jednou propadnete, už není cesta zpět a vy se pravděpodobně nespokojíte jen s jedním. Paní, od níž jsem svůj první stroj kupovala, jich měla doma 6 a plánovala přikoupit ještě další. Řádně si to tedy promyslete, jinak je možné, že budete mít doma malé muzeum techniky dřív než se nadějete!

Arrow cowl, designed by Asja.
4) Minulý rok ses pustila do navrhování vlastních modelů a psaní návodů. Jak už jsem psala v úvodu, jsi neskutečně výkonná designérka! Jaké jsou tvé plány v této oblasti? 

Neskutečně výkonná? To jako fakt? Ó, díky! Každý máme svoje vášně a tou mojí je pletení, to je pravda, pletu hodně, to je taky pravda, ale když přijde na psaní návodů, nejsem tak výkonná jak bych si přála. Stále se učím, nebo si to alespoň namlouvám, když sbírám sílu k sepsání návodu. Plány? Ráda bych pokračovala v nastoupené cestě, ale zatím jediné co vím s jistotou je, že pokud a dokud mě pletení bude stále tak bavit jako loni, budu i psát návody k vlastním modelům. Mám sice i nějaké konkrétní plány pro následujících pár měsíců, ale raději si je uchovám v tajnosti, dovolíte-li. :-)

5) Kde a jak skladuješ své pletení a pletací potřeby? Máš v tom nějaký systém? Sháním užitečné rady a chytré tipy! 

Tak to je ta nejhorší otázka vůbec, Terezo! Jsem asi ta nejnepořádnější pletařka, jakou jsi kdy potkala. Řeknu k tomu snad jediné: dokud si manžel nevšímá mého pletení, které je - a zde bych mohla upřímně a s klidem napsat VŠUDE, ale zaměřme se na jedno místo - které tedy je řekněme na konferenčním stolku, blízko místa, kde nejčastěji pletu, dokud mi v tom neudělá pořádek a všechno úhledně nesrovná, tak najdu všechno. :-) Jsem nepořádná a věřím, že nejlepší pravidlo je žádné pravidlo. Ode mne se tedy žádné tipy nedozvíš, je mi líto.

6) Jaká je Tvá oblíbená a neoblíbená příze?

Neoblíbená? Žádná.. Jsem závislák na příze, které mají dobrou reklamu - od té doby, co nakupuji příze převážně přes internet, jsou krásné fotky pro mne skutečně velkým lákadlem! - a jsou dostupné v mých oblíbených odstínech. Barva a struktura příze jsou pro mě nejdůležitější, výrobce už méně, ale uvědomuji si, že nakupuji spíše příze obecně oblíbených značek než těch neznámých. Příze se mi musí líbit, musím ji cítit, musí ke mně "promlouvat". Nedávno jsem strávila velice příjemný čas povídáním s přízemi od Julie Asselin... naprosto mne okouzlily! Francouzština je tak krásný jazyk. ;-)

7) Pojďme se podívat na Tvé projekty a designy. Které z nich ráda nosíš a které naopak nesnášíš?

Vivacity pullover, designed by Asja.
Nesnáším pouze projekty, které jsem nedokončila. Všechny své hotové projekty mám ráda, ale připouštím, že některé nosím častěji. V poslední době je to třeba Czarina, kardigan bez zapínání s postranními kapsami. Je šikovný na doma, když si potřebuji jen tak něco přehodit přes ramena, aby mi nebyla zima při pletení nebo povalování na gauči. No a samozřejmě Vivacity - moje první volba "na ven". Pracuji ale na dalších letních a jarních věcech, které budu nosit asi ještě raději.

8) Pokud jsem to dobře pochopila, jsi původem Polka žijící v Německu. Co pro Tebe bylo v této situaci nejtěžší?

Jazyk. Nestydět se a mluvit sebevědomě a plynule v cizím jazyce považuji dodnes za jednu z nejtěžších věcí vůbec. Mimoto je i tak hodně věcí, které mohou být na začátku složitější, ale to se časem usadí. Něco se však nezlepší nikdy, pořád se mi  například stýská po rodině a starých přátelích, i když si jsem si tady našla nové.

Czarina cardigan, designed by Asja.
9) V předchozích rozhovorech jsem zmínila, že pletení nemá v Česku úplně dobrou pověst a je dost zatíženo předsudky - ráda bych srovnala situaci v různých zemích, jak je na tom Německo? Je tam pletení oblíbeným koníčkem?

Předsudky jsou všude, i tady v Německu. Jednou jsem se o pletení jako svém koníčku zmínila v jazykovce, kam jsem docházela na kurzy, a můj skvělý učitel, kterého jsem měla opravdu ráda, si z toho začal dělat srandu. Je jedno, v jaké zemi žiješ, stereotypní představa o pletení jako babičkovské zálibě je hluboce zakořeněná v našich myslích a asi ještě dlouho bude, pokud se něco nepodaří změnit nám, mladým a otevřeným pletařkám. Na druhou stranu já ale asi nejsem ta nejpovolanější osoba k hodnocení situace v Německu, protože většina mých přátel pochází z Polska. Ale jestli se chceš dozvědět, zda je pletení v Německu populární, stačí se mrknout na Ravelry, kolik je tam uživatelů z Německa a jaké akce se tam pořádají. Jenom v květnu vím minimálně o dvou!

10) S kým by sis ráda přečetla další rozhovor?

Norah Gaughan je jeden z mých vzorů, její práce mě nikdy nepřestane udivovat. Bylo by mi ctí dozvědět se o ní víc!

Díky za příjemné povídání, Terezo!

Endearment cardigan, designed by Hanna Maciejewska.

Děkuji za rozhovor! 








2 comments:

  1. Teri, děkuji za skvělý rozhovor.
    Zase mám rozšířené obzory a poznala jsem novou návrhářku s krásnými vzory!

    Hezký víkend
    Eva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Evi, jsem ráda. Asja je hrozně milá, dělat s ní rozhovor bylo moc fajn.

      Delete